minakaranبدرالسما
در خانواده هنر دوست دیده به جهان گشودم از کودکی با هنر و صنایع دستی انس داشتم و الان به لطف خدا در حیطه میناکاری بی نطیر هستم
دنبال کردن
minakaranبدرالسما
دنبال کردن
💬356 view and 5 like

پناه بی نهایت #مناجات

پروردگارا ای که می دانی ندارم غیر از درگاهت پناهی  ادامه مطلب ... پروردگارا ای که می دانی ندارم غیر از درگاهت پناهی...❤️ 🍇🍇 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱   بستن ادامه مطلب ...
نظر شما چیست ؟
minakaranبدرالسما
دنبال کردن
💬176 view and 4 like

میناکاری استاد بدرالسما #میناکار

هنر میناکاری (Minakari) میناکاری، یکی از باشکوهتر  ادامه مطلب ... هنر میناکاری (Minakari) میناکاری، یکی از باشکوهترین و ظریفترین **صنایع دستی ایران**، به ویژه اصفهان، است که قدمتی چند هزارساله دارد. این هنر در اصل **آتشکاری روی فلز** (عمدتاً مس، ولی همچنین طلا و نقره) با استفاده از **پودرهای شیشهای رنگی** (لعاب) است. نام آن از واژهی «مینا» به معنی آسمان آبی گرفته شده، که اشاره به رنگ لاجوردی غالب در آثار قدیمی دارد. **فرآیند میناکاری:** 1. **ساخت زیرساخت (Substrate):** ابتدا ظرف یا شیء مورد نظر (کاسه، گلدان، تابلو، جواهرات و ...) از جنس مس (رایجترین)، نقره یا طلا ساخته میشود. 2. **سفیدگری (White Ground):** سطح کار با لعابی سفید رنگ (ترکیبی از پودر شیشه، قلع و سرب) پوشانده میشود. این مرحله پایهای صاف و مناسب برای نقاشی ایجاد میکند و ممکن است چندین بار تکرار شود. 3. **نقاشی (Painting):** هنرمند میناکار با استفاده از رنگهای مینا (پودرهای اکسید فلزات که با آب یا روغن مخلوط شدهاند) طرحهای پیچیده و ظریف را روی سطح سفید شده ترسیم میکند. رنگها در این مرحله کدر و مات هستند. 4. **پخت در کوره (Firing):** اثر نقاشی شده در کورهای با حرارت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد پخته میشود. در این حرارت، پودرهای شیشهای ذوب شده و به سطح فلز جوش میخورند و درخشش و شفافیت بینظیری پیدا میکنند. این مرحله ممکن است برای تثبیت رنگهای مختلف یا افزایش عمق، چندین بار تکرار شود. 5. **پرداخت نهایی (Finishing):** در نهایت، سطح کار ممکن است صیقل داده شود. **ویژگیهای میناکاری اصیل اصفهان:** * **طرحها:** نقوش اسلیمی، ختایی، گل و مرغ (به خصوص گل شاه عباسی)، پرندگان (سیمرغ، طاووس)، مناظر باغهای ایرانی (بوستان)، شکارگاه و گاهی نگارههای مینیاتوری. * **رنگها:** استفاده غنی و هماهنگ از رنگهای درخشان مانند لاجوردی، فیروزهای، قرمز سیر (لعل)، سبز زمردی، زرد و سفید. * **ظرافت:** نقوش بسیار ریز و پرکار، نیازمند دستی استادکار و صبر فراوان. ## استاد بدرالسما (Ostad Badr al-Sama): نگین درخشان میناکاری اصفهان استاد **محمد علی زنجانچیان**، متخلص به **بدرالسما** (زاده ۱۳۱۵ اصفهان - درگذشت ۱۴۰۰)، بیگمان یکی از **بزرگترین و تأثیرگذارترین استادان میناکاری معاصر ایران** بود. او نه تنها یک هنرمند چیرهدست، بلکه یک **نوآور و احیاگر** مهم در این هنر به شمار میرود. **برخی از مهمترین جنبههای زندگی و آثار استاد بدرالسما:** 1. **پیشگام در احیای مینا روی طلا و نقره (زرینفام - Zarrin-Fam):** در زمانی که میناکاری عمدتاً روی مس انجام میشد، استاد بدرالسما با جسارت و مهارت فوقالعاده، **هنر میناکاری روی طلا و نقره** را که در دورههای تاریخی (به خصوص صفویه) رواج داشت ولی به فراموشی سپرده شده بود، **احیاء کرد**. این کار نیاز به تکنیکهای بسیار پیچیدهتر و ظریفتری داشت. آثار طلایی او (زرینفام) از شاهکارهای بیبدیل هنری محسوب میشوند. 2. **طراحیهای منحصر به فرد و پیچیده:** نقوش آثار استاد، ترکیبی خلاقانه و بسیار پیچیده از **طرحهای سنتی ایرانی** (اسلیمی، ختایی، گل و مرغ) با **الهامات جدید** بود. تراکم و ظرافت نقوش در آثار او حیرتانگیز است. 3. **تکنیک ممتاز:** مهارت او در کنترل رنگها، پختهای متوالی و ایجاد سایهروشنهای ظریف در لعاب، آثارش را به سطحی بینظیر از زیبایی و کیفیت فنی رسانده بود. ترکیببندی رنگها در آثارش بسیار حسابشده و چشمنواز بود. 4. **آثار شاخص:** او آثاری در ابعاد و اشکال مختلف خلق کرد: * **ظروف:** بشقابها، گلدانها، سرویسهای چایخوری و شربتخوری بسیار نفیس (به خصوص روی طلا و نقره). * **تابلوهای دیواری:** آثار بزرگ و چشمگیری که گنجینهای از نقوش ایرانی هستند. * **جواهرات میناکاری شده:** مانند گوشواره، گردنبند، انگشتر و النگو با ظرافت خارقالعاده. 5. **میراثدار و معلم:** استاد بدرالسما نه تنها خود به اوج هنر رسید، بلکه با شاگردپروری (از جمله تربیت فرزندانش) و انتقال دانش و تجربیاتش، نقش حیاتی در **زنده نگاه داشتن و ارتقاء هنر میناکاری** ایفا کرد. فرزندان او (به ویژه پسرانش) راه پدر را ادامه میدهند. 6. **جوایز و افتخارات:** او موفق به دریافت **مهر اصالت ملی و بینالمللی یونسکو** برای آثارش شد و همچنین عنوان **«شخصیت ماندگار میناکاری ایران»** را از طرف سازمان میراث فرهنگی دریافت کرد. آثار او در موزههای معتبر داخلی و خارجی نگهداری میشوند. **دیدن آثار استاد بدرالسما در اصفهان:** * **کارگاه گالری خانوادگی:** خانواده استاد (فرزندانش) همچنان در اصفهان فعال هستند. احتمالاً میتوانید با تحقیق، به گالری یا کارگاه آنها دسترسی پیداید و آثار اصیل استاد یا آثار به سبک او را ببینید. * **موزهها:** برخی از موزههای اصفهان (مانند موزه هنرهای تزئینی اصفهان که در کاخ چهلستون واقع است) یا موزههای ملی در تهران ممکن است نمونههایی از آثار او را در اختیار داشته باشند. * **مجموعههای خصوصی:** بسیاری از آثار نفیس او در مجموعههای خصوصی داخل و خارج از ایران نگهداری میشوند. **جمعبندی:** میناکاری اصفهان گوهری از هنر ایرانی است و استاد بدرالسما، همچون ستارهای درخشان در آسمان این هنر میدرخشد. احیای مینا روی طلا و نقره، طراحیهای پیچیده و بدیع، تکنیک بینظیر و نقش او در آموزش نسلهای بعد، نام او را برای همیشه در تاریخ هنر ایران جاودانه کرده است. آثار او تجسم عینی ظرافت، صبر، خلاقیت و عشق به هنر اصیل ایرانی هستند و دیدن آنها (حتی در تصویر) هر بینندهای را به تحسین وامیدارد. برای دیدن آثار اصیل او در اصفهان، جستجو برای گالری خانوادگی یا موزههای مهم توصیه میشود.   بستن ادامه مطلب ...
نظر شما چیست ؟
×
آیا این پست حذف شود ؟ حذف